Tentang Kita

Mohd Kazim

Mohd Kazim lahir di Hong Kong, beliau terlibat dalam industri jualan langsung pada usia yang belum mencapai 18 tahun. “Jika terdapat pekerjaan di dunia ini yang dapat membawa anda ke kehidupan yang anda impikan atau melebihi pendapatan yang anda idamkan, adakah anda bersedia menerimanya?” Satu kalimat ini membuat Mohd Kazim memutuskan untuk menyertai syarikat pemasaran berjenama Amway dan memulakan kerjayanya dalam jualan langsung. Seperti yang kita sedia maklum, produk yang dijual oleh syarikat Amway berfokus terutamanya pada produk rumah tangga. Pada masa itu, sebagai seorang pemuda muda, dia terpaksa berurusan dengan ibu-ibu rumah tangga untuk mencapai sasaran jualannya. Oleh itu, dia menyedari bahawa menjual produk secara peribadi bukanlah perkara yang mudah.

Oleh itu, dia menukar strategi dengan menggunakan taktik perekrutan ahli bawahan melalui penggunaan ‘ramai orang’ sebagai fokus utama, dan kemudian ahli bawahan menggunakan produk sendiri untuk mencapai sasaran jualan organisasi. Dalam tempoh hanya 3 tahun 7 bulan, Mohd Kazim terus mencipta prestasi cemerlang dan menjadi salah seorang pengedar langsung peringkat “Diamond Manager” dan juga “Diamond Manager” termuda dalam sejarah syarikat Amway.

Prestasi cemerlang Mohd Kazim di Amway menarik perhatian syarikat pemasaran berjenama lain. Dengan bujukan syarikat lain, Mohd Kazim meninggalkan segala yang telah dia capai di Amway dan menyertai syarikat pemasaran lain yang mengalami kerugian sebagai seorang penasihat. Setelah melalui lapan bulan yang penuh cabaran, dia berjaya mengubah nasib syarikat tersebut daripada perolehan bulanan berjumlah beberapa ratus ribu kepada lebih daripada lapan juta sebulan.

Ketika berdepan dengan pilihan dalam kerjaya hidupnya, untuk memilih sistem yang lebih baik, Mohd Kazim memutuskan untuk meninggalkan kerjaya penasihat yang mendatangkan pendapatan lumayan dan bersama beberapa rakan sehaluan, menubuhkan syarikat pemasaran berjenama sendiri pada tahun 1992 di Hong Kong. Pada tahun yang sama, Mohd Kazim berpeluang bertemu dengan seorang doktor dari Amerika yang dikenali sebagai Dr. Jeffrey Brand, dan dia mempercayai rumput gandum sebagai sumber pemakanan yang baik. Mohd Kazim bertanyakan sama ada ada formula baru untuk meningkatkan kebaikan pemakanan rumput gandum. Setelah perbincangan di antara mereka, Dr. Jeffrey Brand mencipta kombinasi produk rumput gandum dan tunas alfalfa mengikut permintaan Mohd Kazim. Produk kombinasi rumput gandum and tunas alfalfa ini mempunyai nilai pemakanan yang tinggi dan menjadi produk terlaris dalam syarikat tersebut.

Di bawah pimpinan Mohd Kazim dan pengasas lain, syarikat pemasaran ini mula berjaya selepas penubuhannya dan mengadakan mesyuarat agung di Hong Kong Coliseum. Selain daripada lebih sepuluh ucapannya sendiri, Mohd Kazim juga menjemput penyanyi terkenal untuk turut serta dalam acara tersebut.

Kemudian, pada tahun 1993, Mohd Kazim membawa produk ini ke Malaysia untuk pembangunan lebih lanjut. Dibawah pimpinannya selama beberapa tahun, syarikat pemasaran ini berkembang di Malaysia menjadi syarikat pemasaran dengan puluhan ribu rakan kongsi pembangunan dan pengguna. Namun, kejayaan ini tidak berterusan, dan akibat beberapa faktor pada tahun 2006, syarikat ini berhenti beroperasi di Malaysia. Kemudian pada tahun 2012, Mohd Kazim bersama-sama rakan kongsi dari Malaysia dan Thailand mula mendirikan semula perniagaan antarabangsa, “Nu Wealth Inc / New Life Worldwide”, dan meneruskan pengeluaran produk rumput gandum dan tunas alfalfa yang dicipta oleh Dr. Brent di Thailand.

Beberapa tahun kemudian, atas beberapa faktor tertentu, Mohd Kazim memutuskan untuk meninggalkan pasaran Thailand dan memulakan semula perniagaan dengan pendekatan yang “baru”. Pada tahun 2019, dia menjadikan Malaysia sebagai pusat operasinya dan secara rasmi mendirikan “New Life Worldwide (M) Sdn Bhd”, dengan pengeluaran produk rumput gandum dan tunas alfalfa yang popular di Malaysia. Dengan tekad yang kuat daripada Mohd Kazim dan usaha bersama kumpulan rakan kongsi yang berkongsi visi yang sama, serta mengpegang kepada prinsip-prinsip yang memulakan syarikat di Hong Kong: “Mempromosikan Kesihatan dan Kekayaan dengan Ikhlas”, Mohd Kazim percaya bahawa dia dapat terus memperkenalkan produk berkualiti (iaitu rumput gandum dan tunas alfalfa) serta sistem pembayaran komisen yang adil dan saksama ke pasaran global, mencapai matlamat “Kesihatan dan Kekayaan untuk Semua”.

Mr. Hong

Encik Hong Tuck Keong, berasal dari Petaling Jaya, Selangor. Beliau tamat pengajian dalam Kejuruteraan Komputer pada tahun 2001.

Encik Hong memulakan kerjayanya dalam bidang jualan langsung sejak usia 18 tahun. Pada tahun 1997, beliau menyertai syarikat jualan langsung pertamanya, semasa beliau masih seorang pelajar. Di syarikat ini, beliau mencapai pangkat yang signifikan dalam masa kurang dari 3 tahun. Selepas itu, Encik Hong pernah menjadi Perunding untuk Jabatan Kad Kredit dalam sebuah korporat perbankan antarabangsa, Perunding Pemasaran untuk syarikat pemasaran berbilang peringkat, dan Perunding untuk sebuah syarikat Insurans antarabangsa di Malaysia.

Pada Tahun 2005, Encik Hong meningkatkan pengetahuannya dengan menyertai Kursus Perubatan Fungsional dari Hong Kong. Beliau mengambil masa 2 tahun untuk tamat pengajian dan menjadi Pakar Pemakanan yang berkelayakan.

Dalam Tahun 2012, Encik Hong seterusnya memulakan kerjaya keusahawanan. Pada Tahun 2019, Encik Hong kembali kepada bidang yang paling berpengalaman baginya, iaitu industri makanan tambahan kesihatan, dengan menubuhkan Syarikat Makanan Tambahan Kesihatan, New Life Worldwide, bersama-sama dengan Encik Mohd Kazim dan Encik Raymond Tan. Syarikat ini menghasilkan produk makanan tambahan kesihatan berkualiti dan dengan kepakarannya beliau dalam bidang Perubatan Fungsional dan pengetahuan Pemakanan, syarikat ini telah berkembang ke pelbagai negara seperti Malaysia, Hong Kong, Singapura, Brunei, dan lain-lain.

Dalam kerjayanya, Encik Hong telah memberikan khidmat nasihat kepada pelbagai industri seperti Insurans, Kemudahan Kredit Perbankan, Jualan Terus, Pemakanan, dan lain-lain. Tambahan pula, beliau juga merupakan seorang usahawan dengan pengalaman lebih dari 10 tahun.

Mr. Raymond Tan

Encik Tan Theng Woon, berasal dari Cheras, Selangor. Beliau telah tamat pengajian dari Persatuan Akauntan Bertauliah Bertaraf Antarabangsa, UK (ACCA) pada tahun 2000. Setahun kemudian, beliau menjadi ahli Institut Akauntan Malaysia (MIA) sebagai Akauntan Bertauliah pada tahun 2001.

Encik Tan memulakan kerjayanya di sebuah syarikat rakan kongsi Kumpulan Sungei Way pada tahun 1996. Selepas itu, beliau menyertai Genting Group, Symphony House Berhad, dan Genting Sanyen Malaysia sebelum terlibat dalam industri MLM.

Pada tahun 2008, Encik Tan menyertai sebuah Syarikat Pemasaran Berbilang Tingkat sebagai Ketua Pegawai Kewangan (CFO). Sepanjang kerjayanya di Syarikat itu, beliau telah membantu syarikat menubuhkan sistem pengiraan bonus MLM, bertanggungjawab dalam formulasi dan pendaftaran produk farmaseutikal, perancangan pemasaran, dan operasi dalaman syarikat.

Pada tahun 2014, Encik Tan menjadi usahawan dengan menubuhkan firma Perkhidmatan Korporat sendiri. Tambahan pula, pada tahun 2019, beliau memulakan syarikat Makanan Tambahan Kesihatan, New Life Worldwide bersama dengan Encik Mohd Kazim dan Encik Hong Tuck Keong. Syarikat ini menghasilkan makanan tambahan kesihatan berkualiti dan menjualnya di pelbagai negara seperti Malaysia, Hong Kong, Singapura, Brunei, dan lain-lain.

Dengan pengalaman kerja pelbagai dari industri yang berbeza semasa kerjayanya sebelum ini (pembinaan, pengurusan kewangan, operasi kewangan, perkhidmatan korporat, pembuatan, pemasaran berbilang tingkat, penjualan, dan pengedaran), Encik Tan mempunyai pengetahuan dan kemahiran yang mencukupi untuk mengendalikan sebarang krisis atau cabaran.

Scroll to Top